![](/media/lib/251/n-laska-cynamonu-562f2c4f3af7e2597e46ea366f9c355f.jpg)
Cynamon poprawia zdolność uczenia się
13 lipca 2016, 09:05Naukowcy z Centrum Medycznego Rush University zauważyli, że podawanie cynamonu myszom, które słabo się uczą, sprawia, że stają się pojętniejszymi uczniami.
![](/media/lib/229/n-wesele-gejow-c02950feb1a0f264bd1f8bf9f84a4233.jpg)
Układ odpornościowy matki odpowiada za homoseksualizm młodszego syna?
13 grudnia 2017, 08:45W PNAS opublikowano wyniki ważnych badań pod tytułem Male Homosexuality and Maternal Immune Responsivity to the Y-Linked Protein NLGN4Y. To pierwsze laboratoryjne badania matek homoseksualnych mężczyzn, dla których to badań inspiracją stały się dane statystyczne mówiące o związku pomiędzy posiadaniem starszych braci, a prawdopodobieństwem, że młodszy brat będzie homoseksualistą
![](/media/lib/180/n-glioblastoma_macro-1f8863af9e1b5662b68be30a12ac949b.jpg)
Glejaka można zaatakować, wykorzystując gen regulujący rytm dobowy
11 września 2018, 13:28Naukowcy z Carillion Research Institute na Virginia Tech informują, że gen biorący udział w regulowaniu rytmu dobowego może stać się potencjalnym celem terapeutycznym w leczeniu glejaka wielopostaciowego. To złośliwy nowotwór mózgu, w którym mediana przeżycia po diagnozie nie przekracza 18 miesięcy.
Operacja przy dźwiękach bandżo
15 października 2008, 08:58Neurochirurdzy operują przytomnych pacjentów, by kontrolować, jaki wpływ na ich funkcjonowanie miałoby usunięcie konkretnego obszaru. Utrzymują z nimi kontakt słowny, zadają pytania, a ostatnio poprosili nawet o granie na bandżo. Tym razem na stole leżał jednak Eddie Adcock, światowej sławy muzyk.
![](/media/lib/446/n-orzechmozg-6e1ce5636bfde7b840fbfb39494eb021.jpg)
Norwegowie zbadali, czy poziom wykształcenia wpływa na tempo kurczenia się mózgu z wiekiem
27 kwietnia 2021, 16:57Wszystkie mózgi kurczą się wraz z wiekiem. Dominujący pogląd mówi, że im wyższy poziom wykształcenia danej osoby, tym wolniej przebiega proces kurczenia się mózgu. dotychczas jednak przeprowadzone badania nie dawały jednoznacznej odpowiedzi wskazującej, czy pogląd taki jest prawdziwy. Aż do teraz.
![](/media/lib/547/n-orzechy-eb2a213cb08ab02c3896bd9d01a9ad46.jpg)
Orzechy włoskie pomagają w dojrzewaniu nastoletniego mózgu
21 kwietnia 2023, 10:14Regularne spożywanie orzechów włoskich korzystnie wpływa na rozwój poznawczy oraz dojrzewanie psychiczne młodzieży, informują naukowcy z Instituto de Salud Global (ISGlobal) w Barcelonie. Takie wnioski płyną z pionierskich badań prowadzonych przez Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), Hospital del Mar Medical Research Institute (IMIM) oraz ISGlobal. Badań, których celem było sprawdzenie wpływu orzechów włoskich na zdrowie ludzkie w tak kluczowym momencie, jakim jest okres dojrzewania.
![](/media/lib/1/1171020732_986936-79da9c3a679bb5d2e2ba35cd7a81a216.jpeg)
Odczytywanie myśli możliwe już wkrótce?
9 lutego 2007, 11:25Naukowcy posunęli się o krok bliżej w kierunku odczytywania myśli. Urządzenia skanujące mózg pozwalają ocenić zmiany w przepływie krwi, które sygnalizują intencje — donosi Daily Telegraph.
Podwójna pamięć
6 stycznia 2008, 00:41Doświadczenia wielu osób dowodzą, że aby lepiej opanować pewne czynności, należy je wielokrotnie powtarzać. Jednocześnie z badań nad synapsami łączącymi neurony wynika, iż powtarzanie tych samych bodźców osłabia odpowiedź na nie. Badacze z Carnegie Mellon University oraz Instytutu Maxa Plancka odkryli mechanizm, za pomocą którego można wyjaśnić wspomniany paradoks.
![](/media/lib/34/mucha-3f5f7f6b4b9acb016dde29c0461419a4.jpg)
Polowanie na muchę
29 sierpnia 2008, 09:34Czemu tak trudno upolować muchę? Badacze z California Institute of Technology (Caltech) uważają, że dzieje się tak za sprawą szybko reagującego mózgu owada oraz jego zdolności do planowania zawczasu (Current Biology). Jednym słowem: mózg latającego przeciwnika jest zaprogramowany od urodzenia w taki sposób, by unikać pacnięć, klaśnięć i innych zamaszystych ruchów myśliwego...
Uczenie przed uczeniem
29 stycznia 2009, 09:58Co jest najlepszą metodą nauki nowego języka obcego: wkuwanie słówek czy może lekcje z native speakerem? Paul Sulzberger z Victoria University przekonuje, że najlepiej jak najwięcej słuchać brzmienia obcej mowy, a zrozumienie wcale nie jest tu konieczne.